Z dniem 1 stycznia 2018 r., mocą ustawy z dnia 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. poz. 2175), znowelizowano przepisy ustawy o PDOP m.in. w zakresie rozpoznawania przez banki w przychodach i kosztach zagrożonych spłatą:
- udzielonych kredytów/pożyczek,
- udzielonych gwarancji/poręczeń spłaty kredytów i pożyczek oraz
- nabytych przez bank hipoteczny wierzytelności w celu emisji listów zastawnych.
Jak wskazano w wyjaśnieniu zawartym na stronie internetowej Ministerstwa Finansów
(www.finanse.mf.gov.pl), pt. „Stosowanie przepisów przejściowych dla banków”, ww. nowelizacja:
- uwzględnia zmiany zasad tworzenia odpisów dotyczących zagrożonych należności, które od 1 stycznia 2018 r., po wprowadzeniu MSSF 9, są rozpoznawane w bankach jako odpisy na oczekiwane straty kredytowe (w związku z zastąpieniem MSR 39),
- upraszcza rachunkowość podatkową w bankach stosujących MSR/MSF,
- wprowadza jednolite regulacje dla wszystkich banków (stosujących krajowe standardy rachunkowości (PSR) oraz MSR/MSF) w zakresie rozliczania z podstawą opodatkowania rezerwy na ryzyko ogólne, określonej w art. 130 ustawy - Prawo bankowe.
W przywołanym wyjaśnieniu Ministerstwo Finansów odniosło się do przepisów przejściowych regulujących omawianą kwestię, zawartych w art. 12 ww. ustawy nowelizującej.
MF wskazało m.in.:
„(…) Banki, które utworzyły rezerwy na należności zagrożone spłatą w zakresie udzielonych kredytów (pożyczek), w tym nabytych przez bank hipoteczny wierzytelności w celu emisji listów zastawnych oraz na należności z tytułu udzielonych gwarancji (poręczeń) spłaty kredytów i pożyczek, w oparciu o postanowienia rozporządzenia w sprawie zasad tworzenia rezerw na ryzyko związane z działalnością banków, zachowują zatem prawo do utrzymania tych rezerw w kosztach uzyskania przychodów, a w przypadku ich rozwiązania lub zmniejszenia, po dniu 31 grudnia 2017 r. - mają obowiązek ustalenia przychodu do opodatkowania podatkiem dochodowym w wysokości rozwiązanej lub zmniejszonej rezerwy.
Analogiczne zasady rozliczenia dotyczą rezerwy na ryzyko ogólne, określonej ustawą Prawo bankowe, utworzonej przed dniem 1 stycznia 2018 r. - w przypadku rezerwy na ryzyko ogólne przychód podatkowy powstaje z dniem jej rozwiązania lub wykorzystania w inny sposób.
W zakresie rezerw na poniesione nieudokumentowane ryzyko kredytowe, dla których od dnia 1 stycznia 2018 r. wygasa prawo do zaliczania ich do kosztów uzyskania przychodów, na banku tworzącym te rezerwy ciąży obowiązek rozliczenia ich w przychodach podatkowych, w wysokości zaliczonej do 31 grudnia 2017 r. do kosztów uzyskania przychodów, z uwzględnieniem tej części rozwiązanych (...) rezerw, które zaliczone zostały do tego dnia do przychodów podatkowych. (…)”
Obszerne wyjaśnienie w tym zakresie znajduje się na stronie internetowej Ministerstwa Finansów..
Redakcja Biuletynu Informacyjnego