W celu zapewnienia jednolitego stosowania prawa podatkowego przez organy podatkowe Minister Rozwoju i Finansów wydał w dniu 29 grudnia 2017 r. interpretację ogólną nr PT1.8101.5.2017.PSG.622, dotyczącą możliwości stosowania zwolnienia z VAT dla usług związanych z usługami medycznymi, które realizowane są najczęściej w ramach outsourcingu przez podmioty zewnętrzne na rzecz placówek leczniczych na ich terenie.
Z ww. interpretacji ogólnej wynika, że podmioty zewnętrzne świadczące usługi ściśle związane z usługami medycznymi na rzecz podmiotów leczniczych nie mogą korzystać ze zwolnienia z VAT, gdy nie są one podmiotami świadczącymi usługi w zakresie opieki medycznej służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.
Kwestia zwolnienia z VAT - wyjaśniona w ww. interpretacji ogólnej MF - została poruszona także przez autora zapytania poselskiego nr 6924. Zapytał on, czy usługodawcy, którzy nie posiadają statusu podmiotu leczniczego (czyli NZOZ-u) mogą korzystać ze zwolnienia z VAT (wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy o VAT).
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, świadczone na rzecz podmiotów leczniczych na terenie ich zakładów leczniczych, w których wykonywana jest działalność lecznicza.
W odpowiedzi na ww. zapytanie podsekretarz stanu w MF (dalej: MF) wskazał, że głównym celem wydania ww. interpretacji ogólnej było usunięcie wątpliwości dotyczących przedmiotowego zakresu zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy o VAT. Wobec różnego zakresu usług świadczonych w ramach umów outsourcingu funkcjonujących w praktyce gospodarczej, powstawały bowiem wątpliwości, jakie usługi można uznać za ściśle związane ze świadczeniem usług w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Ponadto, w celu kompleksowego wskazania prawidłowej interpretacji tego przepisu i usunięcia potencjalnych wątpliwości co do sposobu i zakresu zastosowania ww. zwolnienia, w interpretacji została również poruszona kwestia ograniczeń podmiotowych w tym zakresie. Odnosząc się do ww. zapytania poselskiego, MF wskazało:
„(…) określone w art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy o VAT zwolnienie obejmuje m.in. świadczenie usług ściśle związanych z usługami w zakresie opieki medycznej, służącymi profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, wykonywanych na rzecz podmiotów leczniczych na terenie ich zakładów leczniczych, w których wykonywana jest działalność lecznicza.
Przepis art. 43 ust. 17a ustawy o VAT zaś wskazuje, że zwolnienie, o którym mowa
m.in. w ust. 1 pkt 18a, ma zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi (a więc w tym przypadku w zakresie opieki medycznej), dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe. Skoro zaś warunkiem podmiotowym zwolnienia dla usług w zakresie opieki medycznej jest ich wykonywanie przez podmioty lecznicze w ramach ich działalności leczniczej, również tylko podmioty o takim charakterze będą mogły korzystać ze zwolnienia w przypadku usług ściśle z ww. usługami związanych.
Podmioty niebędące podmiotami leczniczymi (np. prywatne firmy sprzątające lub cateringowe) nie będą mogły zatem korzystać z ww. zwolnienia od podatku VAT
(podkreśl. red.).”
Takie samo stanowisko w powyższej kwestii MF przesłało do naszej redakcji. Pisaliśmy na ten temat w BI 4 z 1 lutego 2018 r., w artykule pt. „Usługi związane z usługami medycznymi a zwolnienie z VAT”.