W informacji Ministerstwa Finansów z 21 listopada 2023 r. przekazywanej do mediów na zapytania dziennikarzy (ID informacji 571262 zamieszczonej na stronie eureka.mf.gov.pl) resort odniósł się do skutków podatkowych rekompensat otrzymywanych z Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR) oraz wpłat dokonywanych na ten Fundusz.
Rekompensaty z FOR jako przychody wolne od PIT i CIT
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47h updof oraz art. 17 ust. 1 pkt 36b updop rekompensata otrzymana z FOR jest zwolniona od PIT i CIT. Zwolnieniem nie są jednak objęte kwoty wypłacone w związku z prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej (w przypadku podatników PIT - z których dochody są opodatkowane według skali podatkowej lub podatkiem liniowym). Stanowią one opodatkowany przychód. Dziennikarz zapytał, czy dla podatnika otrzymującego rekompensatę jest to przychód z działów specjalnych produkcji rolnej, czy z tzw. innych źródeł?
W odpowiedzi resortu czytamy: "Na gruncie przepisów ustawy PIT, kwoty rekompensat wypłaconych na podstawie ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa, co do zasady, stanowią przychody z tzw. innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy PIT, które korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47h ustawy PIT. Zwolnieniem nie są objęte kwoty rekompensat wypłacone w związku z prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej, z których dochody są opodatkowane według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy PIT lub na zasadach, o których mowa w art. 30c ustawy PIT. Kwoty rekompensat wypłacone w związku z prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej stanowią przychody ze wspomnianych działów. W przypadku ustalania dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej na podstawie norm szacunkowych dochodu, kwoty rekompensat są objęte normą szacunkową dochodu".
Wpłaty na FOR jako koszty uzyskania przychodów
Resort wyjaśnił również czy wpłaty na FOR stanowią pośrednie koszty uzyskania przychodów i jaki jest moment potrącenia tych kosztów?
W odpowiedzi resortu czytamy: "Wpłaty na Fundusz Ochrony Rolnictwa mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, na podstawie ogólnej zasady, wynikającej z art. 22 ust. 1 ustawy PIT i art. 15 ust. 1 ustawy CIT, zgodnie z którą kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w katalogu kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów.
Wpłaty na Fundusz stanowią koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, tj. tzw. koszty pośrednie. Do kosztów pośrednich zalicza się wydatki, które nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych przychodach, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje ich uzyskanie, np. koszty ogólnoadministracyjne. Tego rodzaju koszty, chociaż niewątpliwie związane są z osiąganymi przychodami, nie pozostają w uchwytnym związku z konkretnymi przychodami. Tym samym nie jest możliwe ustalenie, w którym okresie lub roku podatkowym wystąpi przychód uzasadniający potrącenie takich kosztów.
Koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.
Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, co do zasady uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów".
W przypadku podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu".