E-Paragony 2.0 to bezpłatna aplikacja, dzięki której można zarządzać wydatkami, zgłaszać nieprawidłowości i sprawdzać paragony z kodem QR. Jest to nowoczesna usługa, która daje możliwość przechowywania wszystkich otrzymanych paragonów w jednym miejscu – w telefonie klienta. Ministerstwo Finansów (dalej: MF) zapewnia, że aplikacja ta jest w pełni bezpieczna i całkowicie anonimowa. Nie są gromadzone żadne dane o aktywności osoby korzystającej z tej aplikacji, a wszystkie informacje są zapisywane tylko w urządzeniu klienta (z możliwością utrzymywania ich w chmurze).
W komunikacie z 18 października br. zamieszczonym na stronie internetowej MF (www.gov.pl) wskazano, że obecnie w aplikacji można dodawać "ręcznie" otrzymane w sklepie tradycyjne paragony, a wkrótce coraz częściej będzie możliwe pobieranie ich w wersji elektronicznej. Na rynek trafiają bowiem pierwsze modele kas pozwalające na wystawianie e-paragonów. Ponadto producenci będą w najbliższych miesiącach wprowadzali aktualizacje oprogramowania kas on-line. MF podkreśliło, że korzystanie przez sklepy i zakłady usługowe z kas, które dają możliwość wystawiania klientom e-paragonów, jest całkowicie dobrowolne, ale pozwoli im generować oszczędności oraz będzie sprzyjało środowisku. MF wyjaśniło, że:
"(...) Informacja o wystawieniu e-paragonu trafi z kasy w sklepie lub zakładzie usługowym do HUBa Paragonowego. Klient mający aplikację w swoim telefonie będzie mógł podać lub pokazać przy zakupach specjalny kod kreskowy. Wówczas paragon trafi na jego telefon. Wykorzystanie aplikacji e-Paragony zapewnia pełną anonimowość. Nikt, poza samym posiadaczem aplikacji, nie ma informacji co, gdzie, kiedy i za ile dany klient kupił.
(...) Dzięki pobranej aplikacji i konsekwentnym dodawaniu paragonów, przeglądanie wydatków stanie się szybkie i proste. Aplikacja daje możliwość przechowywania paragonów i segregowania ich ze względu na rodzaje poniesionych wydatków. Do wyboru jest 18 kategorii, takich jak np.: żywność, rozrywka, restauracje, elektronika, uroda lub usługi. W każdej chwili można obejrzeć paragony, przypomnieć sobie zakupione produkty i sprawdzić statystyki. To ułatwia świadome zarządzanie domowym budżetem. Korzystanie z aplikacji rozwiązuje też szereg innych problemów. Na przykład poszukiwania paragonu w przypadku chęci zwrotu towaru czy skorzystania z naprawy gwarancyjnej. Może się też ona przydać przy określaniu pierwotnej wartości skradzionego lub zniszczonego przedmiotu na potrzeby uzyskania odszkodowania. (...)".