Wydawnictwo Podatkowe
Wesołych Świąt !
piątek, 29 marca 2024 r.
Wesołych Świąt !
(komplet czasopism on-line)
Ostatnia aktualizacja: 29.03.2024 r., godz. 6:30 Ilość wizyt z ostatnich 30 dni: 110.090 Biuro Obsługi Klienta: tel. 95 720 85 40 Formularz kontaktowy » Pomoc techniczna »
2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r. Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r.
Terminarz
dla firm
Terminarz
dla budżetówki
marzec 2024
Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
So
Nd
09
1
2
3
10
4
5
6
7
8
9
10
11
11
12
13
14
15
16
17
12
18
19
20
21
22
23
24
13
25
26
27
28
29
30
31
pomoce podatnika

Zatwierdzenie sprawozdań finansowych w spółdzielniach mieszkaniowych po uchyleniu przepisów art. 90 i 90a ustawy o COVID-19

Źródło: redakcja zeszytów metodycznych rachunkowości | 23.09.2022

Z dniem 7 września 2022 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 7 lipca 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w zakresie sposobu finansowania programów mieszkaniowych (Dz. U. poz. 1516). Na podstawie przepisów art. 25 tej ustawy uchylono art. 90 i 90a ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 568 ze zm.), które umożliwiały przesunięcie zorganizowania walnych zgromadzeń w spółdzielniach na czas po odwołaniu stanu epidemii lub zagrożenia epidemicznego, jak również wydłużały kadencję rad nadzorczych.

Przypominamy, iż w świetle § 3b rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 31 marca 2020 r. w sprawie określenia innych terminów wypełniania obowiązków w zakresie ewidencji oraz w zakresie sporządzenia, zatwierdzenia, udostępnienia i przekazania do właściwego rejestru, jednostki lub organu sprawozdań lub informacji (Dz. U. poz. 561 ze zm.), termin zatwierdzenia sprawozdania finansowego w przypadku spółdzielni mieszkaniowych, o których mowa w ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych, w których ustawowy termin zwołania walnego zgromadzenia przypadał w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, trwającego w dniu wejścia w życie ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw lub ogłoszonego bezpośrednio po okresie trwającym w dniu wejścia w życie tej ustawy - przedłuża się do dnia odbycia walnego zgromadzenia, o którym mowa w art. 90 tej ustawy.  Na podstawie powołanego art. 90, jeżeli ustawowy termin zwołania walnego zgromadzenia spółdzielni albo zebrania właścicieli lokali przypadał w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, trwającego w dniu wejścia w życie ww. ustawy lub ogłoszonego bezpośrednio po okresie trwającym w dniu wejścia w życie ww. ustawy, ulegał przedłużeniu o 6 tygodni od dnia odwołania tego stanu.

W związku z uchyleniem ww. art. 90 i 90a pojawiły się wątpliwości, w jakim terminie powinny odbywać się walne zgromadzenia spółdzielni mieszkaniowych.    Stosownych wyjaśnień w tej sprawie udzielił na 61 posiedzeniu Sejmu w dniu 15 września 2022 r. Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Piotr Uściński. Wynika z nich, iż:

"(...) Jest dużo pytań (...) o kwestię zwoływania walnych zgromadzeń w spółdzielniach mieszkaniowych w związku z uchyleniem art. 90 i 90a ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (...). Faktycznie to uchylenie weszło w życie 7 września br. Te przepisy umożliwiały przesunięcie zorganizowania walnych zgromadzeń w spółdzielniach na czas po odwołaniu stanu epidemii lub zagrożenia epidemicznego i wydłużały również kadencję rad nadzorczych. Zwoływanie walnych zgromadzeń od 7 września, czyli od kiedy te przepisy przestały obowiązywać, już jest realizowane na mocy przepisów ustawy z 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych. Ustawa przewiduje, że zarząd zwołuje walne zgromadzenie przynajmniej raz w roku w ciągu 6 miesięcy po upływie roku obrachunkowego. Również może być ono zwołane na żądanie rady nadzorczej lub przynajmniej 1/10, 10% składu, ale nie mniej niż 3 członków rady nadzorczej. Jeśli w statucie nie ma mowy o innej, większej liczbie członków, to jest to minimum 3 członków i to musi być minimum 10% rady nadzorczej.

Jeżeli w spółdzielni rok obrachunkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, to spółdzielnia taka zobowiązana jest przeprowadzić stacjonarnie walne zgromadzenie do 30 czerwca w terminie 6 miesięcy po upływie roku obrachunkowego. W odniesieniu do walnego zgromadzenia organizowanego na wniosek rady nadzorczej lub odpowiedniej liczby członków (...), zwołuje się je w takim terminie, aby mogło się ono odbyć w ciągu 4 tygodni od dnia wniesienia tego żądania. Powinno być ono złożone pisemnie z podaniem celu jego zwołania. Jeżeli jednak zarząd spółdzielni nie zwoła walnego zgromadzenia na ten wniosek albo w związku ze swoim obowiązkiem, to zwołuje je rada nadzorcza, związek rewizyjny, w którym spółdzielnia jest zrzeszona, lub Krajowa Rada Spółdzielcza na koszt spółdzielni. Walne zgromadzenie spółdzielni mieszkaniowej na żądanie rady lub odpowiedniej liczby członków spółdzielni może być zwoływane w dowolnym terminie w ciągu roku, a tym samym przepisy ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych zawierają rozwiązania, które przyznają członkom spółdzielni uprawnienie do zorganizowania walnego zgromadzenia, o ile jest to w ich ocenie potrzebne do prawidłowego funkcjonowania spółdzielni (...).

W spółdzielniach mieszkaniowych nie odbywały się walne zgromadzenia za lata 2019, 2020 i 2021. Czy w takim razie obecnie powinno się odbyć jedno walne zgromadzenie za te lata czy osobne zgromadzenia za każdy rok? W odpowiedzi na te wątpliwości Pan P. Uściński wyjaśnił:

"(...) Z ustawy – Prawo spółdzielcze wynika, które uchwały należą do właściwości walnego zgromadzenia w spółdzielni. Co roku walne zgromadzenie musi podejmować uchwały m.in. w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego oraz w przedmiocie udzielenia absolutorium członkom zarządu oraz w sprawie podziału nadwyżki bilansowej oraz sposobu pokrycia strat. Jeśli w czasie pandemii w danej spółdzielni nie były podejmowane uchwały za pomocą środków umożliwiających porozumiewanie na odległość, bo była taka możliwość, ale nie było konieczności, to na najbliższym walnym zgromadzeniu członkowie muszą podjąć uchwały za lata ubiegłe, np. za 2019 r., 2020 r., 2021 r. w zakresie zatwierdzenia sprawozdania finansowego. Informacje o podjęciu takich uchwał następnie spółdzielnia musi wysłać do Krajowego Rejestru Sądowego w ciągu 15 dni od daty ich zatwierdzenia. Musi też być podjęta uchwała w sprawie podziału nadwyżki bilansowej lub pokrycia strat za lata ubiegłe. Jednak nie wydaje się konieczne, żeby za każdy rok odrębnie głosować nad udzieleniem absolutorium członkom zarządów. W przypadku nieudzielania absolutorium na najbliższym walnym zgromadzeniu możliwe będzie podjęcie uchwały w sprawie odwołania poszczególnych członków zarządu, w tym prezesa i jego zastępców. Z przepisów ustawy z 7 lipca 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w zakresie sposobu finansowania programów mieszkaniowych uchylających art. 90 ustawy COVID-owej, jak również z pozostałych aktów prawnych powszechnie obowiązujących nie wynika, aby spółdzielnie zobowiązane były do organizowania odrębnych walnych zgromadzeń za każdy rok – 2019 r., 2020 r. i 2021 r. Więc w sprawach dotyczących czasu pandemii i tych z roku bieżącego walne zgromadzenie odbędzie się na jednym posiedzeniu, ale będą podejmowane odrębne uchwały za każdy rok, dotyczące każdej sprawy ".

AKTUALNOŚCI - pozostałe artykuły w dziale
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.