Wydawnictwo Podatkowe
piątek, 19 kwietnia 2024 r.
(komplet czasopism on-line)
Ostatnia aktualizacja: 19.04.2024 r., godz. 14:19 Ilość wizyt z ostatnich 30 dni: 95.501 Biuro Obsługi Klienta: tel. 95 720 85 40 Formularz kontaktowy » Pomoc techniczna »
Terminarz
dla firm
Terminarz
dla budżetówki
kwiecień 2024
Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
So
Nd
14
1
2
3
4
5
6
7
15
8
9
10
11
12
13
14
16
15
16
17
18
19
20
21
17
22
23
24
25
26
27
28
18
29
30
pomoce podatnika

Minister Sprawiedliwości przygotowuje się do elektronizacji postępowań dla dłużników

Źródło: redakcja gazety podatkowej | 27.10.2021

Minister Sprawiedliwości w rozporządzeniach opublikowanych w pierwszej połowie października 2021 r. określił tryb i sposób dokonywania doręczeń elektronicznych w postępowaniach restrukturyzacyjnych, a także sposób wnoszenia pism procesowych i składania dokumentów w postępowaniu restrukturyzacyjnym i upadłościowym za pośrednictwem systemu teleinformatycznego obsługującego postępowanie sądowe oraz w biurze podawczym sądu rejonowego (Dz. U. poz. 1822, poz. 1838 i poz. 1839). Rozporządzenia te wejdą w życie z dniem 1 grudnia 2021 r.

Z tym właśnie dniem ma nastąpić informatyzacja postępowań restrukturyzacyjnych i upadłościowych, a także ma być uruchomiony Krajowy Rejestr Zadłużonych. Zmiany te mają przyczynić się do usprawnienia i przyspieszenia wspomnianych postępowań. Funkcjonowanie rejestru zaś ma utrudnić zaciąganie zobowiązań przez osoby (podmioty) niewypłacalne, a także m.in. unikające płacenia alimentów, i zmobilizować je do spłaty tych zobowiązań.

Termin wdrożenia tych zmian był dwukrotnie przekładany. Pierwotnie miały one nastąpić z dniem 1 grudnia 2020 r., a następnie z dniem 1 lipca 2021 r.

Z początkiem grudnia 2021 r. wdrożone zostaną też przepisy mające na celu wprowadzenie na stałe do polskiego porządku prawnego rozwiązań prawnych dotyczących uproszczonej restrukturyzacji. Uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne zostało wprowadzone na podstawie przepisów tarczy 4.0. Stanowi ono rozwiązanie tymczasowe. Postępowanie to według pierwotnej regulacji mogło być wdrażane do 30 czerwca 2021 r., a obecnie do 30 listopada 2021 r. Natomiast od 1 grudnia 2021 r. zmodyfikowane zostanie obecne postępowanie o zatwierdzenie układu. Będzie ono miało wiele głównych cech uproszczonego postępowania restrukturyzacyjnego.

Od 1 grudnia 2021 r. akta postępowań upadłościowych i restrukturyzacyjnych mają być prowadzone w systemie teleinformatycznym. Zasadą ma być także, że doręczenia w postępowaniach będą następowały drogą elektroniczną. Wprowadzony zostanie także obowiązek składania pism i dokumentów w postaci elektronicznej. Mają być one składane za pośrednictwem systemu teleinformatycznego z wykorzystaniem udostępnianych w nim formularzy elektronicznych. Obowiązek ten ma dotyczyć szeregu dokumentów, w tym spisu i listy wierzytelności czy zgłoszenia wierzytelności (zgłoszenie to stanowi odpowiednik pozwu w postępowaniu cywilnym). Od tej zasady będą wyjątki.

AKTUALNOŚCI - pozostałe artykuły w dziale
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.