Osoba zatrudniona staje się uczestnikiem PPK w momencie zawarcia dla niej umowy o prowadzenie PPK i pozostaje uczestnikiem PPK, nawet jeśli przestaje dokonywać wpłat do programu czy też zmieni się jej tytuł do ubezpieczeń społecznych lub obowiązek podlegania tym ubezpieczeniom. Zatem np. w przypadku zleceniobiorcy zmiana ubezpieczenia z obowiązkowego na dobrowolne, a więc utrata statusu osoby zatrudnionej, nie ma wpływu na jego status uczestnika PPK. Podmiot zatrudniający jest zobowiązany do naliczania wpłat do PPK od wynagrodzenia osiąganego przez tego zleceniobiorcę. Tak wynika z wyjaśnień Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) zamieszczonych na stronie www.mojeppk.pl.
W praktyce oznacza to, że osoba posiadająca status uczestnika PPK w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 18 ustawy o pracowniczych planach kapitałowych, która w okresie zatrudnienia u danego pracodawcy zmieni tytuł do ubezpieczeń, np. zostanie z nią rozwiązana umowa o pracę i zawarta umowa zlecenia, nadal pozostanie uczestnikiem PPK. Dodatkowo, jak wskazuje PFR, jeśli z tytułu zawartej umowy zlecenia osoba ta będzie podlegała ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym (nawet dobrowolnie), to podmiot zatrudniający będzie zobowiązany do naliczania od jej wynagrodzenia – osiąganego z tytułu zawartej umowy zlecenia – wpłat do PPK. Oczywiście obowiązek ten będzie miał zastosowanie, pod warunkiem że osoba ta wcześniej nie złoży deklaracji o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK.
Poza tym uczestnik PPK zachowuje swój status także po ustaniu zatrudnienia u pracodawcy, który zapisał go do programu. Wówczas, jeśli uczestnik PPK zostanie ponownie zatrudniony w tej samej firmie, pracodawca nie będzie musiał zawierać dla niego nowej umowy o prowadzenie PPK. Jednakże, gdy w czasie przerwy w zatrudnieniu pracodawca tego pracownika zmienił instytucję finansową, z którą ma zawartą umowę o zarządzanie PPK, to w razie jego ponownego zatrudnienia musi ponownie zapisać go do PPK.