Terminy przedawnienia karalności przestępstw skarbowych nie biegną w czasie epidemii COVID-19 oraz w ciągu 6 miesięcy po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii. Taka regulacja weszła w życie 22 czerwca 2021 r. Odnosi się do wszystkich nieprzedawnionych na ten dzień czynów.
Wymierzenie sankcji za najcięższe uchybienia podatkowe, kwalifikowane jako przestępstwa skarbowe, możliwe jest przez kilka lat.
Karalność przestępstwa skarbowego zagrożonego grzywną, ograniczeniem wolności lub karą pozbawienia wolności nieprzekraczającą 3 lat ustaje, jeśli od czasu jego popełnienia upłynęło 5 lat. Przestępstwo skarbowe, za które można trafić do więzienia na dłużej niż 3 lata, przedawnia się natomiast po 10 latach od jego popełnienia. Terminy te wydłużają się, jeżeli we wspomnianym okresie przestępstwo skarbowe zostanie wykryte, a wobec sprawcy będzie wszczęte postępowanie. W takim przypadku ukaranie staje się niemożliwe dopiero po odpowiednio 5 latach albo 10 latach od zakończenia tego okresu.
Organy ścigania zyskały jednak więcej czasu na ściganie i karanie przestępców skarbowych. W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, ogłoszonego z powodu COVID-19, oraz w okresie 6 miesięcy po ich odwołaniu nie biegnie przedawnienie karalności czynu oraz przedawnienie wykonania kary w sprawach o przestępstwa skarbowe. Wspomniane okresy liczy się od 14 marca 2020 r. – w przypadku stanu zagrożenia epidemicznego, oraz od 20 marca 2020 r. – w przypadku stanu epidemii. Takie rozwiązanie przewiduje art. 15zzr1 specustawy w sprawie COVID-19. Przepis ten obowiązuje od 22 czerwca 2021 r. Stosuje się go do czynów popełnionych przed tym dniem oraz kar orzeczonych przed tym dniem, chyba że termin przedawnienia już upłynął.
Przyjęcie takiego rozwiązania tłumaczono tym, że obostrzenia oraz ograniczenia wprowadzone w związku z epidemią wpłynęły i nadal odbijają się na trybie prowadzenia spraw karnych skarbowych, np. postępowania sądowe wydłużają się z powodu kwarantanny sprawców, świadków, biegłych, sędziów czy ławników. W wielu przypadkach istniało ryzyko uniknięcia kary przez podejrzanych (oskarżonych) w wyniku przedawnienia karalności przestępstw skarbowych. Konieczne stało się więc dostosowanie regulacji dotyczących przedawnienia do aktualnej szczególnej sytuacji społecznej (stanu epidemii COVID-19).