Nie jest wykluczone zwolnienie przedsiębiorców z podatku VAT od darowizn przemysłowych. Tak poinformował Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi z dnia 17 maja 2021 r. na interpelację poselską nr 22986, w której poruszono kwestie zwolnienia przedsiębiorców z VAT od darowizn przemysłowych.
Podsekretarz Stanu w odpowiedzi na omawianą interpelację wskazał, że w myśl art. 7 ust. 2 ustawy o VAT przez opodatkowaną dostawę towarów rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
- wszelkie inne darowizny,
jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Według Podsekretarza regulacja ta nie zakłada, co do zasady, opodatkowania tym podatkiem darowizn towarów. Opodatkowaniu VAT podlegają jedynie te nieodpłatne dostawy, w odniesieniu do których spełnione są wskazane warunki, tj. istnienie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Przy czym zasady te nie dotyczą prezentów o małej wartości i próbek (kwestia ta nie ma jednak zastosowania w omawianej interpelacji).
Podsekretarz Stanu w swoim piśmie podkreślił, że w związku z obecną trudną sytuacją związaną z pandemią COVID-19 wprowadzone zostały do krajowego porządku prawnego czasowe preferencje w obszarze darowizn określonych towarów (np. towarów związanych z ochroną zdrowia – m.in. wyrobów medycznych i farmaceutycznych, środków dezynfekujących, testów diagnostycznych, środków ochrony indywidualnej czy określonych kategorii sprzętu komputerowego, przede wszystkim laptopów i tabletów) przekazywanych na rzecz wskazanych w przepisach podmiotów i przy spełnieniu określonych ściśle warunków. Przepisy wprowadzające te preferencje mają jednak charakter szczególny i czasowy.
Wszelkie niestandardowe rozwiązania, co do których mogą istnieć wątpliwości, czy wpisują się w ramy przepisów unijnych, powinny być stosowane z ostrożnością. Polska jako członek UE zobowiązana jest do przestrzegania postanowień przede wszystkim dyrektywy 2006/112/WE Rady. Objęcie prawa krajowego w zakresie opodatkowania podatkiem od wartości dodanej obowiązkiem harmonizacji z prawem unijnym powoduje, iż Polska, podobnie jak inne państwa członkowskie UE, nie posiada nieograniczonej swobody kreowania własnych rozwiązań w tym przedmiocie. W konsekwencji polskie przepisy dotyczące podatku VAT powinny być zgodne z unijnymi przepisami prawa dotyczącymi podatku od wartości dodanej.
Z odpowiedzi Podsekretarza Stanu wynika, że nie wyklucza się przyjęcia proponowanych w interpelacji rozwiązań. Ostateczny jednak ich kształt, a więc i zakres preferencji, będzie musiał być przedmiotem szczegółowych analiz.