Na stronie internetowej Polskiego Funduszu Rozwoju (www.pfr.pl) zamieszczono wyjaśnienie w sprawie rozliczenia oraz umorzenia subwencji z tarczy finansowej 1.0 dla małych i średnich firm. W wyjaśnieniu tym wskazano, że zasadniczo cały proces rozliczenia subwencji ma się odbywać w bankowości elektronicznej banku, za pośrednictwem którego przedsiębiorca zawarł umowę subwencji finansowej. Będzie go mogła przeprowadzić (jednoosobowo) osoba, która posiada dostęp do bankowości elektronicznej przedsiębiorcy w tym banku. Może to być sam beneficjent albo osoba działająca w jego imieniu. Co istotne, jeśli osoba działająca w imieniu beneficjenta będzie reprezentować go na podstawie pełnomocnictwa, to pełnomocnictwo to nie będzie przekazywane wraz z oświadczeniem o rozliczeniu. Jego przedłożenie może być wymagane w przypadku kontroli ze strony Polskiego Funduszu Rozwoju (dalej: PFR).
Poniższa procedura rozliczenia subwencji nie dotyczy przedsiębiorcy, jeśli:
- dokonał on spłaty subwencji finansowej w całości,
- PFR wystosował w stosunku do przedsiębiorcy wezwanie do zwrotu subwencji finansowej lub
- nie posiada on aktywnej relacji z bankiem, za pośrednictwem którego zawarł umowę subwencji finansowej (nie posiada zawartej umowy o prowadzenie rachunku bankowego oraz umowy o świadczenie usług bankowości elektronicznej) oraz nie odnowił tej relacji przed rozpoczęciem biegu terminu na złożenie oświadczenia o rozliczeniu, chyba że bank, za pośrednictwem którego przedsiębiorca otrzymał subwencję finansową, umożliwia odnowienie relacji w innym terminie, jednakże nie późniejszym niż ostatni dzień terminu na złożenie oświadczenia o rozliczeniu.
Otrzymanie propozycji PFR
Z wyjaśnienia PFR wynika, że procedurę rozliczenia subwencji zainicjuje bank, za pośrednictwem którego przedsiębiorca zawarł umowę subwencji finansowej. Przed upływem 12 miesięcy od wypłacenia przedsiębiorcy ww. subwencji, bank przedstawi przedsiębiorcy – w bankowości elektronicznej – propozycję PFR w zakresie wysokości subwencji finansowej podlegającej zwrotowi. Będzie to wstępnie uzupełniony formularz oświadczenia o rozliczeniu. Jak wskazało PFR, nie wszystkie pola formularza będą uzupełnione, niektóre z nich będą wymagały wypełnienia przez beneficjenta. Propozycja PFR będzie sporządzona w oparciu o informacje uzyskane przez PFR z baz danych m.in. ZUS, Ministerstwa Finansów lub KAS.
Jak wskazał PFR, na początku, po otrzymaniu ww. propozycji PFR, przedsiębiorca będzie mógł się z nią tylko zapoznać, nie będzie miał natomiast możliwości natychmiastowego podpisania tej wstępnej wersji oświadczenia o rozliczeniu i jego złożenia. Możliwość edytowania propozycji PFR przedsiębiorca uzyska dopiero od dnia, w którym zacznie biec termin na złożenie przez niego oświadczenia o rozliczeniu subwencji.
PFR przypomniał, że oświadczenie o rozliczeniu subwencji finansowej przedsiębiorca ma obowiązek złożyć:
- nie wcześniej niż pierwszego dnia po upływie 12 miesięcy, liczonych od dnia wypłacenia mu subwencji finansowej oraz
- nie później niż w terminie 10 dni roboczych od upływu 12 miesięcy liczonych od dnia wypłacenia mu subwencji finansowej.
Sprawdzenie treści oświadczenia
PFR wskazał, że przed podpisaniem oświadczenia o rozliczeniu subwencji finansowej przedsiębiorca powinien zweryfikować jego treść. Powinien zatem m.in. sprawdzić, czy wszystkie wymagane pola dotyczące wyliczenia umorzenia subwencji finansowej zostały uzupełnione, a także czy dane zawarte w oświadczeniu są prawidłowe. Przedsiębiorca jest zobowiązany uzupełnić wymagane oświadczenia.
Zasadniczo podpisanie oświadczenia o rozliczeniu (złożenie go), bez dokonywania w nim zmian dotyczących kwoty subwencji finansowej do zwrotu, będzie oznaczać, że przedsiębiorca zgadza się na wyliczoną przez PFR wysokością tej kwoty (kwota bezsporna). W takim przypadku, przedsiębiorca nie będzie mógł później zakwestionować tej kwoty w postępowaniu wyjaśniającym.
Uzupełnienie brakujących danych
Większość danych potrzebnych do wyliczenia wysokości umorzenia subwencji finansowej, PFR otrzyma m.in. z ZUS, KAS, czy innych rejestrów publicznych. Niektóre pola przedsiębiorca będzie jednak musiał wypełnić sam. Dotyczy to:
- oświadczenia o wysokości straty na sprzedaży (tylko MŚP) – w przypadku nieuzupełnienia tego pola, PFR przyjmie wartość straty = 0,
- oświadczenia o spadku przychodów – w przypadku braku danych w rejestrach (dotyczy listy kodów PKD uprawniających do 100% umorzenia subwencji),
- innych oświadczeń – np. o odpowiedzialności karnej, o przeniesieniu rezydencji podatkowej (jeśli wymagane), czy o przekształceniu.
Po poprawnym wprowadzeniu danych w bankowości elektronicznej, przedsiębiorcy zostanie przedstawiony zmieniony projekt oświadczenia o rozliczeniu, zawierający wprowadzone modyfikacje i uzupełnienia. Przedsiębiorca będzie się mógł z nim zapoznać w formie elektronicznej, wydrukować go i zapisać elektronicznie.
Przedsiębiorca powinien sprawdzić wszystkie dane zawarte w oświadczeniu o rozliczeniu, weryfikując ich zgodność z danymi w odpowiednich urzędach. W przypadku rozbieżności przedsiębiorca powinien je wyjaśnić w odpowiednich urzędach, jeszcze przed podpisaniem i złożeniem oświadczenia, mając przy tym na uwadze termin na jego złożenie.
Podpisanie oświadczenia i jego weryfikacja przez PFR
Jak wskazał PFR, oświadczenie o rozliczeniu subwencji musi zostać podpisane przez osobę składającą to oświadczenie, za pomocą narzędzi autoryzacyjnych przekazanych przez bank. Podpisane oświadczenie o rozliczeniu subwencji trafi do PFR, który zweryfikuje dane w nim zawarte z bazami danych m.in. z ZUS, Ministerstwa Finansów, KAS, KRS, CEiDG, GUS.
Po rozpatrzeniu oświadczenia o rozliczeniu subwencji finansowej (a jeśli przedsiębiorca go nie złożył – po upływie terminu na jego złożenie), PFR podejmie decyzję w tej sprawie.
• Decyzja określająca kwotę subwencji finansowej podlegającą zwrotowi
Jak wskazał PFR, jeśli przedsiębiorca nie jest uprawniony do 100% umorzenia subwencji finansowej (dotyczy to przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w wymienionych w regulaminie kodach PKD), to maksymalne umorzenie na jakie może liczyć, wynosi 75% otrzymanej subwencji.
Co ważne, subwencja finansowa podlega zwrotowi w kwocie wskazanej w treści decyzji PFR, zgodnie z otrzymanym przez przedsiębiorcę od banku harmonogramem spłat.
Podlegająca zwrotowi kwota subwencji finansowej, będzie spłacana w nie więcej niż 24 miesięcznych ratach, przy czym co najmniej 23 raty będą miały równą wysokość, a ostatnia z rat będzie ratą wyrównawczą. Jak wskazał PFR, okres spłaty subwencji rozpocznie się po upływie 13 miesięcy kalendarzowych, począwszy od pierwszego dnia pełnego miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu, w którym przedsiębiorcy wypłacono subwencję finansową.
• Decyzja określająca kwotę subwencji finansowej podlegającą zwrotowi w całości
PFR wyjaśnił, że taką decyzję otrzymają przedsiębiorcy, którzy naruszyli warunki programowe, co powoduje obowiązek zwrotu całej otrzymanej subwencji finansowej. W takim przypadku subwencja finansowa podlega zwrotowi w terminie 14 dni roboczych od dnia udostępnienia przedsiębiorcy tej decyzji PFR.
• Decyzja informująca o zidentyfikowaniu przez PFR okoliczności, które uniemożliwiają ustalenie wysokości subwencji finansowej podlegającej zwrotowi
Jak wskazał PFR, w takim przypadku:
- PFR poinformuje przedsiębiorcę o przyczynach takiego stanu rzeczy,
- wyjaśnienie tych okoliczności nastąpi w ramach postępowania wyjaśniającego,
- po ich wyjaśnieniu, PFR wyda jedną z decyzji opisanych powyżej, nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia udostępnienia decyzji informującej o zidentyfikowaniu przez PFR okoliczności, które uniemożliwiały ustalenie wysokości subwencji finansowej podlegającej zwrotowi, przy czym w szczególnie uzasadnionych przypadkach termin ten może zostać przez PFR wydłużony.
PFR wskazał ponadto, że decyzja określająca wysokość subwencji finansowej podlegającej zwrotowi albo decyzja informująca o zidentyfikowaniu przez PFR okoliczności, które uniemożliwiają ustalenie wysokości subwencji finansowej podlegającej zwrotowi, zostaną udostępnione przedsiębiorcy w terminie 15 dni roboczych licząc od ostatniego dnia terminu na złożenie oświadczenia o rozliczeniu z zastrzeżeniem, że w wyjątkowych przypadkach termin ten może ulec wydłużeniu.
Postępowanie wyjaśniające
PFR wskazał, że w postępowaniu wyjaśniającym przedsiębiorca będzie mógł zwrócić się do PFR, za pośrednictwem banku, z zapytaniem dotyczącym wysokości subwencji podlegającej zwrotowi, wskazanej w ww. decyzji PFR. Przedsiębiorca będzie jednak musiał udokumentować różnice między treścią tej decyzji a rzeczywistym stanem faktycznym, mając na uwadze, że złożenie zapytania nie wstrzyma wykonania pierwotnie wydanej decyzji PFR. Na złożenie zapytania dotyczącego wysokości subwencji finansowej do zwrotu, wskazanej w decyzji PFR, przedsiębiorca będzie miał 10 dni roboczych od dnia udostępnienia mu tej decyzji.
Umorzenie subwencji a przychód podatkowy
Umorzenie subwencji stanowi przychód podatkowy. Jednak m.in. z pisma podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów z 1 grudnia 2020 r., nr DD6.054.12.2020 wynika, że trwają prace mające na celu zwolnienie ww. umorzenia z podatku dochodowego.