Wydawnictwo Podatkowe
czwartek, 25 kwietnia 2024 r.
(komplet czasopism on-line)
Ostatnia aktualizacja: 25.04.2024 r., godz. 12:05 Ilość wizyt z ostatnich 30 dni: 94.179 Biuro Obsługi Klienta: tel. 95 720 85 40 Formularz kontaktowy » Pomoc techniczna »
30 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija termin złożenia do US zeznań za 2023 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39
Terminarz
dla firm
Terminarz
dla budżetówki
kwiecień 2024
Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
So
Nd
14
1
2
3
4
5
6
7
15
8
9
10
11
12
13
14
16
15
16
17
18
19
20
21
17
22
23
24
25
26
27
28
18
29
30
pomoce podatnika

Umorzenie subwencji z tarczy finansowej 1.0 - informacja PFR

Źródło: redakcja biuletynu informacyjnego | 18.05.2021

Na stronie internetowej Polskiego Funduszu Rozwoju (www.pfr.pl) zamieszczono wyjaśnienie w sprawie rozliczenia oraz umorzenia subwencji z tarczy finansowej 1.0 dla małych i średnich firm. W wyjaśnieniu tym wskazano, że zasadniczo cały proces rozliczenia subwencji ma się odbywać w bankowości elektronicznej banku, za pośrednictwem którego przedsiębiorca zawarł umowę subwencji finansowej. Będzie go mogła przeprowadzić (jednoosobowo) osoba, która posiada dostęp do bankowości elektronicznej przedsiębiorcy w tym banku. Może to być sam beneficjent albo osoba działająca w jego imieniu. Co istotne, jeśli osoba działająca w imieniu beneficjenta będzie reprezentować go na podstawie pełnomocnictwa, to pełnomocnictwo to nie będzie przekazywane wraz z oświadczeniem o rozliczeniu. Jego przedłożenie może być wymagane w przypadku kontroli ze strony Polskiego Funduszu Rozwoju (dalej: PFR).

Poniższa procedura rozliczenia subwencji nie dotyczy przedsiębiorcy, jeśli:

  • dokonał on spłaty subwencji finansowej w całości,
  • PFR wystosował w stosunku do przedsiębiorcy wezwanie do zwrotu subwencji finansowej lub
  • nie posiada on aktywnej relacji z bankiem, za pośrednictwem którego zawarł umowę subwencji finansowej (nie posiada zawartej umowy o prowadzenie rachunku bankowego oraz umowy o świadczenie usług bankowości elektronicznej) oraz nie odnowił tej relacji przed rozpoczęciem biegu terminu na złożenie oświadczenia o rozliczeniu, chyba że bank, za pośrednictwem którego przedsiębiorca otrzymał subwencję finansową, umożliwia odnowienie relacji w innym terminie, jednakże nie późniejszym niż ostatni dzień terminu na złożenie oświadczenia o rozliczeniu.

Otrzymanie propozycji PFR

Z wyjaśnienia PFR wynika, że procedurę rozliczenia subwencji zainicjuje bank, za pośrednictwem którego przedsiębiorca zawarł umowę subwencji finansowej. Przed upływem 12 miesięcy od wypłacenia przedsiębiorcy ww. subwencji, bank przedstawi przedsiębiorcy – w bankowości elektronicznej – propozycję PFR w zakresie wysokości subwencji finansowej podlegającej zwrotowi. Będzie to wstępnie uzupełniony formularz oświadczenia o rozliczeniu. Jak wskazało PFR, nie wszystkie pola formularza będą uzupełnione, niektóre z nich będą wymagały wypełnienia przez beneficjenta. Propozycja PFR będzie sporządzona w oparciu o informacje uzyskane przez PFR z baz danych m.in. ZUS, Ministerstwa Finansów lub KAS.

Jak wskazał PFR, na początku, po otrzymaniu ww. propozycji PFR, przedsiębiorca będzie mógł się z nią tylko zapoznać, nie będzie miał natomiast możliwości natychmiastowego podpisania tej wstępnej wersji oświadczenia o rozliczeniu i jego złożenia. Możliwość edytowania propozycji PFR przedsiębiorca uzyska dopiero od dnia, w którym zacznie biec termin na złożenie przez niego oświadczenia o rozliczeniu subwencji.

PFR przypomniał, że oświadczenie o rozliczeniu subwencji finansowej przedsiębiorca ma obowiązek złożyć:

  • nie wcześniej niż pierwszego dnia po upływie 12 miesięcy, liczonych od dnia wypłacenia mu subwencji finansowej oraz
  • nie później niż w terminie 10 dni roboczych od upływu 12 miesięcy liczonych od dnia wypłacenia mu subwencji finansowej.

Sprawdzenie treści oświadczenia

PFR wskazał, że przed podpisaniem oświadczenia o rozliczeniu subwencji finansowej przedsiębiorca powinien zweryfikować jego treść. Powinien zatem m.in. sprawdzić, czy wszystkie wymagane pola dotyczące wyliczenia umorzenia subwencji finansowej zostały uzupełnione, a także czy dane zawarte w oświadczeniu są prawidłowe. Przedsiębiorca jest zobowiązany uzupełnić wymagane oświadczenia.

Zasadniczo podpisanie oświadczenia o rozliczeniu (złożenie go), bez dokonywania w nim zmian dotyczących kwoty subwencji finansowej do zwrotu, będzie oznaczać, że przedsiębiorca zgadza się na wyliczoną przez PFR wysokością tej kwoty (kwota bezsporna). W takim przypadku, przedsiębiorca nie będzie mógł później zakwestionować tej kwoty w postępowaniu wyjaśniającym.

Uzupełnienie brakujących danych

Większość danych potrzebnych do wyliczenia wysokości umorzenia subwencji finansowej, PFR otrzyma m.in. z ZUS, KAS, czy innych rejestrów publicznych. Niektóre pola przedsiębiorca będzie jednak musiał wypełnić sam. Dotyczy to:

  • oświadczenia o wysokości straty na sprzedaży (tylko MŚP) – w przypadku nieuzupełnienia tego pola, PFR przyjmie wartość straty = 0,
  • oświadczenia o spadku przychodów – w przypadku braku danych w rejestrach (dotyczy listy kodów PKD uprawniających do 100% umorzenia subwencji),
  • innych oświadczeń – np. o odpowiedzialności karnej, o przeniesieniu rezydencji podatkowej (jeśli wymagane), czy o przekształceniu.

Po poprawnym wprowadzeniu danych w bankowości elektronicznej, przedsiębiorcy zostanie przedstawiony zmieniony projekt oświadczenia o rozliczeniu, zawierający wprowadzone modyfikacje i uzupełnienia. Przedsiębiorca będzie się mógł z nim zapoznać w formie elektronicznej, wydrukować go i zapisać elektronicznie.

Przedsiębiorca powinien sprawdzić wszystkie dane zawarte w oświadczeniu o rozliczeniu, weryfikując ich zgodność z danymi w odpowiednich urzędach. W przypadku rozbieżności przedsiębiorca powinien je wyjaśnić w odpowiednich urzędach, jeszcze przed podpisaniem i złożeniem oświadczenia, mając przy tym na uwadze termin na jego złożenie.

Podpisanie oświadczenia i jego weryfikacja przez PFR

Jak wskazał PFR, oświadczenie o rozliczeniu subwencji musi zostać podpisane przez osobę składającą to oświadczenie, za pomocą narzędzi autoryzacyjnych przekazanych przez bank. Podpisane oświadczenie o rozliczeniu subwencji trafi do PFR, który zweryfikuje dane w nim zawarte z bazami danych m.in. z ZUS, Ministerstwa Finansów, KAS, KRS, CEiDG, GUS.

Po rozpatrzeniu oświadczenia o rozliczeniu subwencji finansowej (a jeśli przedsiębiorca go nie złożył – po upływie terminu na jego złożenie), PFR podejmie decyzję w tej sprawie.

• Decyzja określająca kwotę subwencji finansowej podlegającą zwrotowi

Jak wskazał PFR, jeśli przedsiębiorca nie jest uprawniony do 100% umorzenia subwencji finansowej (dotyczy to przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w wymienionych w regulaminie kodach PKD), to maksymalne umorzenie na jakie może liczyć, wynosi 75% otrzymanej subwencji.

Co ważne, subwencja finansowa podlega zwrotowi w kwocie wskazanej w treści decyzji PFR, zgodnie z otrzymanym przez przedsiębiorcę od banku harmonogramem spłat.

Podlegająca zwrotowi kwota subwencji finansowej, będzie spłacana w nie więcej niż 24 miesięcznych ratach, przy czym co najmniej 23 raty będą miały równą wysokość, a ostatnia z rat będzie ratą wyrównawczą. Jak wskazał PFR, okres spłaty subwencji rozpocznie się po upływie 13 miesięcy kalendarzowych, począwszy od pierwszego dnia pełnego miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu, w którym przedsiębiorcy wypłacono subwencję finansową.

• Decyzja określająca kwotę subwencji finansowej podlegającą zwrotowi w całości

PFR wyjaśnił, że taką decyzję otrzymają przedsiębiorcy, którzy naruszyli warunki programowe, co powoduje obowiązek zwrotu całej otrzymanej subwencji finansowej. W takim przypadku subwencja finansowa podlega zwrotowi w terminie 14 dni roboczych od dnia udostępnienia przedsiębiorcy tej decyzji PFR.

• Decyzja informująca o zidentyfikowaniu przez PFR okoliczności, które uniemożliwiają ustalenie wysokości subwencji finansowej podlegającej zwrotowi

Jak wskazał PFR, w takim przypadku:

  • PFR poinformuje przedsiębiorcę o przyczynach takiego stanu rzeczy,
  • wyjaśnienie tych okoliczności nastąpi w ramach postępowania wyjaśniającego,
  • po ich wyjaśnieniu, PFR wyda jedną z decyzji opisanych powyżej, nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia udostępnienia decyzji informującej o zidentyfikowaniu przez PFR okoliczności, które uniemożliwiały ustalenie wysokości subwencji finansowej podlegającej zwrotowi, przy czym w szczególnie uzasadnionych przypadkach termin ten może zostać przez PFR wydłużony.

PFR wskazał ponadto, że decyzja określająca wysokość subwencji finansowej podlegającej zwrotowi albo decyzja informująca o zidentyfikowaniu przez PFR okoliczności, które uniemożliwiają ustalenie wysokości subwencji finansowej podlegającej zwrotowi, zostaną udostępnione przedsiębiorcy w terminie 15 dni roboczych licząc od ostatniego dnia terminu na złożenie oświadczenia o rozliczeniu z zastrzeżeniem, że w wyjątkowych przypadkach termin ten może ulec wydłużeniu.

Postępowanie wyjaśniające

PFR wskazał, że w postępowaniu wyjaśniającym przedsiębiorca będzie mógł zwrócić się do PFR, za pośrednictwem banku, z zapytaniem dotyczącym wysokości subwencji podlegającej zwrotowi, wskazanej w ww. decyzji PFR. Przedsiębiorca będzie jednak musiał udokumentować różnice między treścią tej decyzji a rzeczywistym stanem faktycznym, mając na uwadze, że złożenie zapytania nie wstrzyma wykonania pierwotnie wydanej decyzji PFR. Na złożenie zapytania dotyczącego wysokości subwencji finansowej do zwrotu, wskazanej w decyzji PFR, przedsiębiorca będzie miał 10 dni roboczych od dnia udostępnienia mu tej decyzji.

Umorzenie subwencji a przychód podatkowy

Umorzenie subwencji stanowi przychód podatkowy. Jednak m.in. z pisma podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów z 1 grudnia 2020 r., nr DD6.054.12.2020 wynika, że trwają prace mające na celu zwolnienie ww. umorzenia z podatku dochodowego.

AKTUALNOŚCI - pozostałe artykuły w dziale
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.