Wydawnictwo Podatkowe
wtorek, 16 kwietnia 2024 r.
(komplet czasopism on-line)
Ostatnia aktualizacja: 16.04.2024 r., godz. 14:10 Ilość wizyt z ostatnich 30 dni: 93.676 Biuro Obsługi Klienta: tel. 95 720 85 40 Formularz kontaktowy » Pomoc techniczna »
Terminarz
dla firm
Terminarz
dla budżetówki
kwiecień 2024
Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
So
Nd
14
1
2
3
4
5
6
7
15
8
9
10
11
12
13
14
16
15
16
17
18
19
20
21
17
22
23
24
25
26
27
28
18
29
30
pomoce podatnika

Praca zdalna nawet do 3 miesięcy po epidemii

Źródło: redakcja gazety podatkowej | 13.08.2020

Od 31 marca 2020 r. na mocy przepisów antykryzysowych związanych z epidemią COVID-19 pracodawcom i pracownikom umożliwiono korzystanie z pracy zdalnej. Taka forma świadczenia pracy została wprowadzona przez ustawę o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (specustawę w sprawie COVID-19).

Praca zdalna z założenia nie była rozwiązaniem wprowadzonym na stałe do polskiego porządku prawnego, niemniej okazała się przydatnym narzędziem do walki z koronawirusem w środowisku pracy. Pracodawca może ją wdrożyć na podstawie art. 3 specustawy w sprawie COVID-19, zgodnie z którym można polecić pracownikowi wykonywanie (przez czas oznaczony) jego normalnej pracy poza miejscem jej stałego świadczenia, najczęściej w domu pracownika. Pracodawca powinien przy tym zapewnić narzędzia i materiały do pracy zdalnej, choć nie jest to bezwzględnym wymogiem. Pracownik, pod pewnymi warunkami, może używać własnych narzędzi i materiałów.

W aktualnym stanie prawnym praca zdalna może być stosowana maksymalnie przez 180 dni od wejścia w życie specustawy w sprawie COVID-19, tj. do 4 września 2020 r. Nie ma jednak wątpliwości, że ryzyko zakażenia koronawirusem nadal jest bardzo wysokie. Ponadto okazało się, że praca zdalna sprawdziła się jako praktyczny i wygodny dla obu stron sposób wykonywania pracy. Z tych względów ustawodawca zdecydował się na przedłużenie granicznego terminu wykonywania pracy zdalnej, wyznaczonego pierwotnie na 4 września br. W ustawie z dnia 24 lipca 2020 r. o zmianie ustawy o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług oraz niektórych innych ustaw (która została uchwalona przez Sejm i na dzień oddania gazety do druku znajduje się w Senacie) dokonano nowelizacji specustawy w sprawie COVID-19, w tym art. 3 tej ustawy, dotyczącego pracy zdalnej. Zgodnie z jego nowym brzmieniem praca zdalna może być wykonywana, w celu przeciwdziałania COVID-19, w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, ogłoszonego z powodu COVID-19, oraz w okresie 3 miesięcy po ich odwołaniu. Powyższa zmiana ma wejść w życie z dniem 5 września 2020 r.

Niezależnie od powyższej zmiany przepisów (która nie została jeszcze ostatecznie uchwalona), środowiska reprezentujące pracodawców od pewnego czasu postulują wprowadzenie pracy zdalnej do ogólnych regulacji prawa pracy. Prawdopodobne jest, że zostaną podjęte prace legislacyjne w kierunku zmiany Kodeksu pracy w tym zakresie.

AKTUALNOŚCI - pozostałe artykuły w dziale
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.